Digihyvinvoinnilla tai digitaalisella hyvinvoinnilla (digital well-being) tarkoitetaan tilaa, jossa subjektiivista hyvinvointia ylläpidetään erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Digihyvinvoiva yksilö pystyy hallitsemaan digitaalisuuden haittavaikutuksia (kuormittuminen, vihapuhe, nettikiusaaminen, virtuaalinen ahdistelu, someriippuvuus), mutta samaan aikaan kanavoimaan digitaalisen median käyttöä siten, että se palvelee hänen henkilökohtaisia ja ammatillisia päämääriään. Digihyvinvointi tarkoittaa siten mm. seuraavia asioita:
IDENTITEETTI, HENKILÖKOHTAINEN KASVU JA KEHITYS
– Positiivista digitaalista identiteettiä
– Digitaalisten medioiden käyttöä omien henkilökohtaisten ja ammatillisten tavoitteiden saavuttamiseen
– Henkilökohtaisen digitaalisen tiedon käyttöä oman hyvinvoinnin edistämiseen
VUOROVAIKUTUS, YHTEISÖLLISYYS, EMPATIA
– Digitaalisten ympäristöjen ja välineiden käyttöä osallistumiseen, kuulluksi tulemiseen ja aktiiviseen vaikuttamiseen
VASTUULLISUUS, TURVALLISUUS JA TERVEYS
– Henkilökohtaisesta terveydestä, turvallisuudesta, sosiaalisista suhteista ja työelämän tasapainosta huolehtimisesta
digitaalisissa ympäristöissä
– Turvallista ja vastuullista toimintaa digitaalisissa ympäristöissä
– Digitaalisen stressin ja kuormituksen hallintaa
– Inhimillisten ja ympäristövaikutusten huomioimista digitaalisia välineitä käytettäessä
– Digitaalisen ja todellisen elämän (real-world) vuorovaikutuksen tasapainottamista ihmissuhteissa
(Wilson & Grant 2017, ks. myös Gui, Fasoli & Carradore 2017)
Digivoimaa-hankkeessa kehitetään nuorille pitkäaikaisia digitaalisia valmiuksia, joilla tuetaan opiskelu- ja työelämätaitoja sekä toimintakykyä. Hankkeessa mallinnetaan digihyvinvointiohjelma sekä tuotetaan digihyvinvoinnin arviointimittaristo ja valmennusohjelma kansalliseen levitykseen.
Hankkeen toimenpiteet jaetaan neljään työpakettiin
Työpaketti 1. on nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille suunnatut toimenpiteet
Työpaketit 2 vertaisnuorten kouluttaminen eli digikoutsikoulutus ja 3 digihyvinvointivalmennuspilotit ovat nuorille suunnatut toimenpiteet
Työpaketti 4 toiminnan mallintamiseen, juurruttamiseen ja levittämiseen liittyvät toimenpiteet
- Hankkeessa kehitetään nuorten palvelujärjestelmän toimijoiden välistä yhteistyötä nuorten digihyvinvoinnin monialaisessa vahvistamisessa
- kehitetään, pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digihyvinvoinnin edistämisen
- Sisältöjä
- Menetelmiä
- Toimintamalleja
- juurrutetaan ne osaksi alueellisia verkostoja ja eri organisaatioiden perustoimintoja.